مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار رادار اقتصاد با اشاره به اخباری مبنی بر رتبه بندی معلمان در بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: موضوع افزایش حقوق معلمان و رتبه بندی آنان در بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است و هنوز در این خصوص به جمع بندی نهایی نرسیده ایم اما موضوعی همچون مقطعی بودن حقوق و مزایای معلمان یکی از مشکلات فعلی فرهنگیان است و ما هدفمان این است که در طرح پیش روی کمیسیون آموزش مجلس، طرحی را به تصویب برسانیم که فقط به صورت مقطعی بر روزی افزایش حقوق معلمان اثرگذار نباشد و فرآیندی کلی در همه دوره ها جهت همسان سازی افزایش حقوق معلمان باشد.
وی با بیان اینکه هنوز دغدغه فرهنگیان و معلمان در خصوص نحوه افزایش حقوق و مزایا برطرف نشده است، گفت: دولت و مجلس در تلاش برای جمع بندی نهایی طرحی به نفع قشر زحمت کش معلمان هستند و باید یک طرح دائمی در این راستا تنظیم و تصویب شود تا باعث حل مشکلات معیشتی معلمان شود.
ضرورت حفظ شان و منزلت معلمان در موضوع حقوق و معیشت
اسماعیلی، حفظ شان و منزلت معلمان و فرهنگیان را در مسائل مربوط به حقوق و معیشت محترم و ضروری دانست و افزود: متاسفانه آن چیزی که در بودجه ۱۴۰۰ در خصوص حقوق و مزایای معلمان دیده شده، در شان معلمان نیست و نیاز است که طبق قوانین، رتبه بندی اصولی میان معلمان قرار بگیرد و هر معلمی طبق جایگاهی که دارد، از حقوق و مزایای متناسب بهره مند شود و از نظر ما، هیچ فرقی بین معلمان مدارس و استادان دانشگاه نیست، چرا که هر کدام اثرگذاری خاصی در روند آموزشی کشور ایفا می کنند و باید طوری طرح ریزی کرد که در حق این عزیزان اجحاف نشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه در کنار پیگیری برای دفاع از حقوق معلمان، نباید دفاع از سایر کارکنان آموزش و پرورش نادیده گرفته شود، اظهار داشت: در کنار زحمات فراوان جامعه فرهنگیان و معلمان در آموزش و پرورش، کادر خدماتی هم در آموزش و پرورش و مدارس هم ایفای نقش می کنند و ما در طرح جامع که در راستای حمایت از معلمان است، این گروه را هم مد نظر قرار داده ایم که در حق و حقوق هایشان اجحاف نشود.
بودجه ۱۴۰۰ جوابگوی مطالبه و معیشت معلمان نیست
وی تاکید کرد: در بودجه ۱۴۰۰ به طور جدی موضوع معیشتی و مالی معلمان و فرهنگیان را بررسی می کنیم و معتقدیم که این قشر اثرگذار و فرهنگی جامعه باید متناسب با شان ایشان، از حقوق و مزایا بهره مند باشد و نباید به دلیل تعداد بالای معلمان در سطح کشور، از پیگیری امورات مربوط به آنان غفلت شود چرا که معلمان اثرگذار ترین قشر در تربیت نسل آینده هستند و اگر بتوانیم آموزش و پرورش قوی داشته باشیم، می توانیم دکتر،مهندس، دانشمند و متخصصان خوبی برای پیشرفت و ترقی کشورمان تربیت کنیم.
اسماعیلی گفت: در کشورهای پیشرفته جهان، هرگز با پدیده ای همچون حقوق پایین برای اقشار معلمان و استادان دانشگاه مواجه نیستیم، چرا که برای فرآیند آموزش در کشورشان اهمیت قائل هستند و ما هم با الگوبرداری از این کشورها، باید توجه بیشتری به معیشت معلمان وفرهنگیان داشته باشیم و دولت باید در بحث بودجه ۱۴۰۰، توجه بیشتری به قشر معلمان می کرد و ما طی تدوین و تنظیم طرحی، در راستای حمایت از معلمان قدم برمی داریم.
وضعیت استخدامی بیش از ۱۰۰ هزار معلم در هاله ای از ابهام
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وضعیت استخدام معلمان آموزش و پرورش همچنان در دست بررسی است، افزود: از سال ۹۱ به بعد، بیش از ۱۰۰ هزار معلم همچنان از نظر وضعیت استخدام، تعیین تکلیف نشده اند و آموزش و پرورش با این معلمان به صورت شرکتی قرارداد بسته است و برای حل این مشکل هم باید چاره ای اندیشیده شود، چرا که این معلمان تا به امروز زحمات زیادی کشیده اند و باید متناسب با زحماتشان، با امنیت شغلی بیشتری بهره مند باشد و حقوق و مزایایی متناسب با شان این اقشار زحمت کش، به آنان تعلق بگیرد اما می بینیم که همچنان این تعداد از معلمان با وضعیت حق التدریس و قراردادی مشغول به کار هستند.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: همه باید دست به دست هم بدهیم تا باعث حل مشکلات آموزش و پرورش و معیشت معلمان شویم و صحیح است که معلمان همیشه عشق زیادی به دانش آموزان و شاگردان خود داشته اند و با کمی ها ساخته اند، اما نباید کمبود مزایای حقوقی طوری باشد که به این قشر فرهنگی و اثرگذار بی احترامی شود.
انتهای پیام/
نظر شما